perjantai 19. heinäkuuta 2019


SUKELLUS VEDEN ALLE  

Pikkuiset kultakalat lammessa ui 
Pikkuinen kala äiti huolestui
Uikaa, uikaa jos osaatte
Ja ne uivat ja uivat sen uskotte

Tällä viikolla olemme pohtineet keitä vedessä asuu. Olemme kurkkineet merten syvyyksiin ja järvien aaltojen alle. Olemme lukeneet ja katselleet kirjoja erilaisista veden asukeista.
 Löysimme:

 Erilaisia pikku kaloja. Lapset keskustelivat omista kalastus kokemuksista. "Ahvenia voi onkia mato ongella". "Voi niitä onkia virvelilläkin". "Minun saamista kaloista on keitetty keitto ja joskus ollaan paistettu panullakin". "Minä en syö pikkukaloja vaan isoja".
 Suuren suuria haukia ja hai kaloja. Suuret kalat sai lapset verteilemaan kalastus kokemuksiaan: "Minä olen saanut isin kanssa suuren hauen. Minun isi sai niin suuren hauen, että se oli minun kokoinen". "Mnäpä olen saanut ongella hain".
 Merihevosia
 Mustekaloja
 "Minkä värinen on meri?" Lapset pohtivat minkä värinen on meri ja päätyivät yhdessä tuumin siihen tulokseen että se on sininen. He ehdottivat, että "voisimme maalata paperin veden siniseksi pensselillä".  Teippasimme muutaman lapsen kanssa paperin seinään kiinni.



 Lapset maalasivat innokkaina koko paperin siniseksi
Sinisessä vedessä uivat sulassa sovussa hurja hauki, ahven, mustekala mummo, pikkuiset kultakalat, suuret valaat ja merihevost jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti