torstai 14. tammikuuta 2021

 LEI-LEI-LEIKITÄÄN!


Pirpanoiden lasten ikä ja kehitys on vaiheessa joka näkyy ja kuuluu. Lapset ottavat askeleita eräänlaiseen itsenäistymiseen ja silloin on erilaisten tunteiden myllerrystä, vahvaa tahtomisen ilmaisua ja itsenäistymisen halua. ”Minä ite, minä haluan, en halua, mee pois”, ovat ilmaisuja joita kuulemme. Ryhmämme 2-3 vuotiaiden lasten kaverisuhteet kehittyvät koko ajan, sosiaalisia taitoja opitaan ja harjoitellaan. Ryhmään kuuluminen ja leikkeihin hyväksyminen tuo ilon ja onnen tunteita.

 Uusi vuosi 2021 on alkanut ja on aika arvioida syyskauden toimintaa ja suunnitella tulevaa. Saimme joulun aikaan erään lapsen syvän huokauksen kera tulleen kommentin, joka kosketti meitä syvästi:

”Aina me syödään, aamupalaa, ruokaa ja välipalaa. Sitten käydään vessassa ja nukutaan, me ei saada leikkiä paljon.”

Siinä tuli lapsen arviointia, joka on otettava vakavasti. Onko todella niin, että aikaa ei ole riittävästi vai onko leikkiaika kovin sirpaleista? Saammeko toteutettua leikin avulla VASUN 5 oppimisen aluetta?


           MITÄ LEIKKI SISÄLTÄÄ (kuvakaappaus https://peda.net/kangasniemi/varhaiskasvatus)

Kangasniemen kunnan nettisivuilta löytyy erittäin hyvä kaavio mikä kertoo leikkimisen ytimen. Leikin avulla lapsi oppii ja lapsi on aktiivinen toimija. Leikki tekee huomaamatta lapsista tutkijoita, oppivat luomaan sosiaalisia vuorovaikutuksellisia suhteita, he leikkivät näkemänsä ja kokemansa heidän elinpiirinsä kuuluvista ympäristöistä, ihmisistä, luonnosta, eläimistä. 

Leppävirran kunnan varhaiskasvatuksen yksiköt ja henkilöstö aloittivat marraskuussa 2020 leikkiin liittyvän koulutuksen. Olemme tarkastelleet toimintaympäristöä, houkutteleeko ja inspiroiko se leikkiin, miltä tila näyttää lasten silmien tasolta, voimmeko toteuttaa VASUN näkökulmasta laaja-alaista oppimista. Koulutus jatkuu tänä vuonna ja sen johdosta toiminnan arviointi korostuu. Tavoitteena olkoon pitkäkestoisen leikin mahdollistaminen, leikkirauhaa lapsille sekä tilojen muuttaminen inspiroiviksi leikkiin.  



Kahdeksikon muotoinen autorata voi olla myös seinässä… ja siinähän samalla lapsi tekee huomaamattaan liikerataa, kuinka numero 8 tehdään ja löytyypä siitä S-kirjaimen hahmotteluakin.


Tähän on hyvä rakentaa samalla taloja, paloasema ym. ym. Aivan kuin huomaamatta lapset ottavat itselleen jonkin roolin. Äänestä päätellen palomiehet ovat usein hälytystehtävissä.


 

 

 Tilavassa kotileikkipaikassa mahtuu leikkimään useampikin lapsi. Leikki alkaa roolivaatteiden pukemisella ja siitä saa leikki alleen mahtavat mielikuvitukselliset siivet. Välillä voi käydä jätskibaarissa ja leivosostoksilla. Lasten kotileikkiä seuratessa huomaa leikkien juonessa luovaa ilmaisua, draamaa ja saduista tulleita ideoita.  


Kasvattajien on annettava tilaa myös vauhdikkaisiin liikunta- ja peuhausleikkeihin. Niillä on suuri merkitys lasten oppimiselle, oman kehon tuntemiselle ja aistikokemuksiin.   


 


Vaikka leikkiin panostetaan, se ei tarkoita, että unohdamme kaiken muunlaisen toiminnan. Myös muiden välineiden tulee olla lasten käytettävissä ja helposti otettavissa, jotta heille tulee ”luonnollinen ” tapa valita pelien pelaamista, palapelien tekemistä, muovailua, piirtämistä ja maalaamista. Samalla se voi olla ns. hengähdystauko hoitopäivän aikana.

 


Päiväkotimme sijaitsee luonnon keskellä. Se antaa huikeat mahdollisuudet liikkumiseen ja eri leikkeihin. Myös omapiha ja leikkivälineet kannustavat leikkimään isoja ja pieniä. Nyt on talvi ja lumi inspiroi lapsia ihan todella paljon eri leikkeihin. 


 


Ryhmämme 2-3 vuotiaiden lasten kaverisuhteet kehittyvät koko ajan, sosiaalisia taitoja opitaan ja harjoitellaan. Kun leikissä opin huomioimaan kaverit, niin se taito siirtyy muihin toimintoihin. Vaikka kaverin auttamiseen pukemisessa. 

 

    UUDEN VUODEN LUPAUS 


Olkoon Pirpanoiden uuden vuoden 2021 lupaus:

               ME LEIKITÄÄN JA AIKAA LEIKKIMISEEN ON                                                     LÖYDYTTÄVÄ!


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti